DEWI RATIH
Dewi Ratih
utawa Bathari Kamaratih iku garwane Bathara Kamajaja, dewaning asmara. Dewi
ratih putrane Bathara Soma. Pasuryane banget ayune. Mbranyak pasemone, gandhes
luwes wiragane. Tindak-tanduke mranani, solah bawane amilangoni sarwa patut.
Dewi Ratih kadunungan watak :
(1) Gemi,
nastiti, lan ngati-ati. Gemi tegese ngirit, ora gelem ngetokake wragad kang ora
prelu. Nastiti, tegese bisa nyimpen asil kas-kaya utawa pametune keng garwa , lan tansah mbudidaya aja nganti
tumundak luput marang kakunge.
(2) Rigen,
mugen, tegen. Rigen tegese pinter nata samubarang, temah resep ing pandulu , nyenengake yen disawang.
Tegen tegese betah, santosa ing budi, ora lelemeran. Mugen, tegese ora dhemen
lelungan sesanjan, lan ora darbe ati ala.
(3) Ririh,
ruruh, rereh. Ririh, tegese tindak-tanduke sarwa alon lan anteng. Nyambut gawe,
lumaku, caturan, ngguyu, ditindakake kanthi alon. Ruruh, tegesengerti subasita,
ngerti uanggah-ungguh, sopan, anteng. Rereh, tegese sabar atine, ora tau nesu
lan ora tau nyuwara seru marang sapa wae.
(4) Gumati,
mangerti, miranti. Gumati, tegese nindakake leladi kanthi temen-temen lan ora
weya ing kuwajiban. Mangerti, tegese bisa nuju prana, salaras karo kahanan.
Miranti, tegese tansah nenimbang karsane garwa, ora nguciwani.
(5) Bisu,
lumpuh, wuta, tuli. Bisu, tegese nyegah pangandikan sing kurang prelu, ora
gelem nyatur liyan. Lumpuh, tegese nyegah mertamu utawa sesanjan sing ora
prelu. Wuta, tegese ora ndeleng priya liya utawa ora gampang nibakake katresnan
marang priya liya saliyane bojone. Tuli, tegese ora dhemen ngrungokake bab-bab
kang ora becik, luwih-luwih alaning liyan.
Iya jalaran
watak-wantune Dewi ratih kang sarwa becik mau mula ora mokal menawa Bathara
kamajaya jasok banget katresnane marang Sang Dewi. Bathara kamajaya lan Dewi
Ratih kondhang rukune, ora tau congkrah lan padudon, padha bisane ngemong,
padha-padha tresnane, temah dadi lambanging katresnan jati salaki rabi.
Bathara
Kamajaya lan Dewi Ratih banget ditresnani dening wong-wong tanah Jawa, mula
jaman biyen ana kapitayan, yen ana wong nggarbini kang sepisanan kudu diadani
slametan “mitoni, utawa tingkeban”. Diarani mitoni, amarga slametan mau diadani
nalika umur kandhutan ndungkap 7 wulan.
Ing sajrone
slametan “tingkeban, utawa mitono” mau migunakake cengkir gadhing sarakit kang
pinangka sarat utawa sarana. Cengkir gadhing sarakit mau digambari Bathara
Kamajaya lan Dewi Ratih. Iki mengku pangarep-arep, murih bayi kang ana ing
kandhutan menawa anake lair lanang bagus lan pambegane kaya Bathara Kamajaya, yen lair wadon
sulistya lan pambegane kaya Dewi Ratih.
Ana ing
Kakawin Smaradahana, anggitane Mpu Darmaja, dicaritakake Bathara Kamajaya
tumeka pati kobong amarga dipandeng dening Bathara Siwah ngangge netrane kang
mapan ing bathuk. Dewi Ratih bareng midhanget kakunge seda, sigra tindak nedya
bela pati obong. Geni kang wus sireb sanalika murub maneh, katon ngalela
angawe-awe pindha astane Bathara Kamajaya nedya angrangkul marang Sang Dewi.
Sigra nggebyur manjing tumangan, Dewi ratih sirna margalayu, kuwandhane dadi
awu tan prabeda klawan kakunge.
Priksa sirnane
Dewa-dewining asmara, Bathara Narada lan para jawata liyane padha matur
ngrerepa marang Sang Hyang Siwah kersaa paring pangaksama lan nguripake maneh
Bathara Kamajaya lan Bathari Ratih murih manungsa ing arcapada ora cures.
Bathara Guru
ya Sang Hyang Siwah ora nayogyani, malah kepara dhawuh marang suksmane Bathara
kamajaya lan Dewi Ratih supaya tumurun menyang marcapada. Bathara Kamajaya
manjing ing atine para priya, dene Bathari Ratih manjing ing atine para wanita.
Pamrihe supaya para manungsa bisa enggal bebranahan, kar-tumangkar.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar