ETIMOLOGI TEMBUNG
MANTEN
Aja maneh kok
wong umum, wong sing ora pati dhong ketha-kethune wong mantenan. Klebu
tamu-tamu sing mung rawuh jagong, absen, kithing-kithing ngasta kadho, dhahar,
terus kondur. Bubar salaman karo mantene, njur byur-nyebar menyang daleme
dhewe-dhewe. Apa hikmahe jagong manten, ora dibundheli. Ora ana sing nyanthel
babar pisan. Paling mung kelingan mantene mau jian ..... uayu, lan baguse
uleng-ulengan. Wis! Mgono iku lumrah, selagine kang duwe gawe mantu bae durung
karuwan menawa damang surasane “manten”
Malah
kepara tukang ular-ular manten, sa-MC-ne pisandurung mesthi bisa ngudhari
kanthi gamblang tegese “manten”. Akibate ora mokal yen mantene dhewe uga “Jas
bukak iket blangkon, sama juga sami mawon, alias babar blas ora dhong”. Kaladuking
panemu, lha wong sing tau dadi manten wae ora ngerti maknane istilah “manten”,
apamaneh wong kang durung dadi manten.
Tembung
“manten” ana sing negesi kanthi jarwa dhosok “teman (kanca) sing dienteni.
Teman mono karepe kanca urip. Urip bebrayan sing tansah dianti-anti. Kanca urip
bebrayan durung dianggep sah yen durung dadi manten. Mula wis samesthine yen
manten antuk kalungguhan istimewa ing jagading urip bebrayan, omah-omah. Malah
swargi Mukidi Adisumarto dhosen Basa Jawa IKIP Yogyakarta (saiki UNY) paring
pratelan menawa manten kuwi klebu salah sijine prastawa urip kang wigati.
Amarga klebu prastawa kang “aji”, banjurana kang duwe panemu manten mono
minangka “galenganing urip” (watesing urip/batas hidup). Dadi lantaran manungsa
anggone bakal mlangkah marang donya sabanjure.
Van
Gennep ing buku “Les Rites de Passage” (Jaya Baya nomer 20, 1990) mratelakake :
Ing urip bebrayan kuwi ana lelakon kang diarani “rites de aggregation”,
”Upacara miwiti urip anyar”, kayata manten. Dadi bisa dipahami manawa urip
sadurunge dadi manten, kalebu tataran urip lawas. Lire urip sing isih gumantung
marang wong liya, yaiku wong tuwa. Dene urip sawise dadi manten klebu urip
anyar, lire kudu bebadra dhewe, urip mandireng pribadi, urip anyar kang kebak
tantangan abot.
Manten
uga kena diarani “srana mlangkah urip kang kukuh bakuh” Urip sentosa, ora gampang katrejang angin, bebasane. Jalaran
madeging bale wisma dilambari pangiket talining katresnan. Bab iki laras karo
firman Allah SWT ing Surat Adz Dzaariyaat ayat 58 :
Innallaha huwar razzaku zul
kuwwatil matin(matinu).
Satemene Allah SWT iku dzat kang
paring rejeki sing duwe kekuwatan pengkuh bakuh, santosa [QS. ADZ DZARIYAT
51:58]
Landhesan ayat ing dhuwur, bisa
dinuga yen tembung “manten” iku ingsetan saka basa Arab “matiin”. Kajaba iku,
S. Prawiroatmodjo ing Kamus Kawi Jawa, mratelakake tegese tembung “anti”
(diarep-arep/ dienteni) lan tembung “antya” (kaluwih-luwih/banget). Manawa
istilah “manten kuwi kapirid saka tembung “anti” lan “antya” kirakku ya ora
adoh banget. Amarga jejering manten iku tansah banget dienteni, diantu-antu
dening sapa bae.
Prof.
S. Wojowasito ing Kamus Kawi – Indonesia negesi tembung kang memper karo
“manten” yaiku “mantwa, mantya, mantyan” sing tegese: “sateruse”, karepe manten
kuwi kanggo urip salawase, yaiku urip ing donya tekan akherat, kaya yen ana ing jagading pakeliran prasapane Dewi Setyawati marang Prabu Salya ya Narasoma anggone nglabuhi tresna saka donya prapteng
delahan. Tembung telu mau uga cedhak karo seratane WJS Poerwadarminto ing
Bausastra Jawa, kaca 183 yaiku tembung : “kamantyan, kang mingsed dadi
“kemanten”. Tembung “kamantyan” mono dumadi saka tembung “kama + antya + an.
“Kama”, tegese tresna (love), “antya”, tegese pungkasan utawa kaluwih-luwih.
Gerbane “kamantyan” duwe surasa “tresna kang pungkasan, tresna kang
kaluwih-luwih”
Wong
kang mantenan asring disebut duwe gawe “mantu”. Durung ana alesan sing pas bab
hubungane istilah “manten lan matu”. “Mantu” bisa ditegesi kanthi jarwo dhosok:
sing dieman-eman wis metu. Lire ing jaman biyen bocah wadon iku disengker utawa
dipingit, bareng uwis dadi manten lagi oleh metu. Manawa tembung mantu lan
manten digathukake, katone ngemu surasa menawa manten kuwi pinangka sarana
ngluwari sengkeran kanggo nempuh brayat anyar, nempuh urip salawase, sateruse.
Mung wae teges ngono mau isih dhapur gagap-gagap. Kiraku isih ana surasa kang
luwih trep lan mathis. Sapa kang bisa ngudhari? Perlu lho, kareben calon
manten, mantan manten, tukang ular-ular, lan
MC dhong tenan.
Wasana,
“Dadi manten iku seneng, nanging aja seneng dadi manten”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar